A kommunikáció legnagyobb veszélye a hamis hír

Münchenben immár negyedszer rendezték meg az European Communication Convention (ECC) 2017 konferenciát. A CCO Magazin két munkatársa Sztaniszlav András és Barát Tamás résztvett az ECC 2017 Konferencián. Ketten ugyanazt alapvetően hasonlóan látták, bár mást és mást emeltek ki beszámolójukban. A CCO Magazin közli a két munkatársának beszámolóit.Münchenben immár negyedszer rendezték meg az European Communication Convention (ECC) 2017 konferenciát. A CCO Magazin két munkatársa Sztaniszláv András és Barát Tamás résztvett az ECC 2017 Konferencián. Ketten ugyanazt alapvetően hasonlóan látták, bár mást és mást emeltek ki beszámolójukban. A CCO Magazin közli két munkatársának beszámolóját.

ecc logo

 

Hamis hírek, alternatív igazság és közösségi média ereje – ahogyan Sztaniszláv András látta a konferenciát

 

Panel2Hamis hírek, alternatív igazság és közösségi média ereje – Ezek voltak a kulcsszavak a European Communications Convention 2017-es előadásaiban és beszélgetései alatt. A kétnapos eseménynek idén a müncheni Nympenburg kastély adott otthont.

A CCO Magazin ismét ellátogatott a nemzetközi konferenciára, amely azt próbálta feltárni, milyen társadalmi és politikai események befolyásolják a kommunikációs piac jövőjét. Igazán sokszínű volt az előadói csapat, Szerbiától az Egyesült Királyságon át az USA-ból is érkeztek, de természetesen a legtöbben németországi cégek képviselői voltak.

Jean-Pierre Beaudoin, a Burson-Marsteller párizsi vezetője előadásában kiemelte, hogy a számos történészi elemzés szerint a „Liquid world” korszakát éljük, amikor semmi sem biztos, minden változik és elvesznek a támpontok. Ebben a kihívással teli időszakban a legnagyobb kockázat a „vélemény kockázata”, mert a nem (feltétlenül) igazságon alapuló hírek a közösségi média erejével gazdasági és társadalmi hatást is tudnak kiváltani.

Matthew Thomson, a TheNewsMarket vezetője és Michael T Schröder, az IPREX ügynökséghálózat vezetője is kitért arra, a kommunikációs szakemberek legfőbb feladata ma a társadalom megértése, a különböző szituációkra való felkészülés – mert szembemenni a folyamatokkal csak nagyon kevés vezetőnek, márkának sikerül.

’A „fake news” veszéllyel fenyegetni mostanában elég divatos, de a valótlan hírekre alapuló programalkotás (lásd iraki tömegpusztító fegyverek) már évtizedek óta velünk vannak. Az igazi kihívás a szólásszabadság megőrzése, a kiadók felelősségének beazonosítása (a facebook, google például nem felel a felületükön megjelent tartalmakért), illetve az azonos formában való reagálás jogának biztosítása’ – hangsúlyozta Ioannis Zografos, az Európai Néppárt TV csatornának ügyvezetője – ’nem új szabályozásokra van szükség, hanem a jelenlegi szabályok pontosabb, az emberek érdekében történő alkalmazása lenne az igazi feladat.

Bevonás (ügyfelek, munkatársak, média), átláthatóság, a bizalom újraépítése és a történet uralása – ezek a legfontosabb kríziskommunikációs tanácsok kiberbiztonsági krízis esetén. Az amerikai tanácsadó egy workshop keretében szimulálta a válsághelyzet kialakulását és közösen beszéltük meg, milyen szálakat érdemes/lehet irányítani a kezelés során. ’tökéletes védelem nincs, nem is érdemes ezt ígérni sem a társadalomnak, sem az ügyfeleknek, sem a befektetőknek – mondta el a szakértő – de felkészülni lehet rá és ha beüt a baj, végig nyíltan és őszintén kell beszélni.’ Végezetül egy tanáccsal látta el a résztvevőket: ’tanulják meg ezt a szót: social engineering. Egyre inkább előretörőben van és sokszor nagyobb veszélyt jelent, mint a hackerek támadása a tűzfalak ellen…’

Adrian Edward, a UNHCR médiavezetője nem csak a legfrissebb menekültekkel kapcsolatos adatokkal sokkolta a közvéleményt, felhívta a figyelmet a brutálisan erősödő folyamatra és annak veszélyét, hogy ezt a kérdést mennyire könnyű politikai célokra használni, amelyre a világ számos országában van példa. Az ENSZ is változtatott a kommunikációs stratégián, a nagyobb elemzések helyett emberi történeteket helyeznek reflektorfénybe és a hagyományos média mellett igyekeznek kihasználni a közösségi média erejét is.

Alastair McCapra, a CIPR vezérigazgatójaAz igazság utáni világban nem az a legveszélyesebb, hogy nem tudjuk, mi az igazság, hanem az, hogy már nem is érdekel minket. A közélet, a közös beszélgetések és gondolkodás egyre inkább visszaszorul és ez nagyobb baj, mint az álhírek megjelenése. – mondta gondolatébresztő előadásában Alastair McCapra, a CIPR vezérigazgatója.

 

Igazság, profizmus, etika – ez a 3 kulcsszó a pr-szakemberek számára Jason MacKenzie, a CIPR elnöke sz
erint. Olyan időket élünk, amikor az igazságért küzdő újságírás és a történeteket mesélő pr-esek közel kerülnek egymáshoz, ha alázattal és igényességgel állnak szakmájukhoz, akkor most mindkét szakma profitálhat belőle.

A konferencián 4 panelbeszélgetés és 2 workshops színesítette, ahol egyetértés volt a résztvevők között: az álhírek terjedése sajnos elkerülhetetlen; ezért fontos lenne a források és a terjesztők megfelelő büntetése, de még fontosabb lenne a társadalom minden rétegének oktatása, hogy legyen szkeptikus, kérdőjelezze meg a gyanús információkat és minél többen és többet beszélgessenek újra – ez lehet az igazán hatékony fegyver az álhírek ellen, ebben pedig nagy szerepe van a pr-eseknek. A konferencián 4 panelbeszélgetés és 2 workshops színesítette, ahol egyetértés volt a résztvevők között: az álhírek terjedése sajnos elkerülhetetlen; ezért fontos lenne a források és a terjesztők megfelelő büntetése, de még fontosabb lenne a társadalom minden rétegének oktatása, hogy legyen szkeptikus, kérdőjelezze meg a gyanús információkat és minél többen és többet beszélgessenek újra – ez lehet az igazán hatékony fegyver az álhírek ellen, ebben pedig nagy szerepe van a pr-eseknek. 

És most jól különüljön el a személyes vélemény: érdekes volt részt venni egy olyan konferencián, ahol nem ügynökségi vagy vállalati emberek beszéltek jó gyakorlataikról, sikeres programjaikról és kampányaikról. Kommunikációs szakemberek beszélgettek arról, hogy mit látnak a világban, mi zajlik körülöttünk, mik befolyásolják az életünket, így a munkánkat is. Beszélgetés, párbeszéd, jó értelemben vett vita, sok-sok kapcsolatépítés – erről szól a European Communications Convention 2017-ben. Erről, és nekünk ez a szakmánk…

 Az idei ECC konferenciának a müncheni Nympenburg kastély adott otthont.Az idei ECC konferenciának a müncheni Nympenburg kastély adott otthont.

 

Hamis hírek terjesztése – ahogyan Barát Tamás látta a konferenciát

 

A kétnapos müncheni ECC 2017 konferencia első napján több előadás is elhangzott a public relations stratégiai kérdéseiről, míg a második napon aktuális kérdések, úgy mint a migráció és a Brexit kommunikációs vonatkozásai kerültek szóba. Ezen kívül több előadás hangzott el az internet biztonsági kérdéseiről is.

A konferencia előadói szinte kivétel nélkül arról beszéltek, hogy a public relations szakemberek részére manapság a legnagyobb kihívást a közösségi média és annak kezelése jelenti.

Az ECC 2017 konferencián legtöbbször elhangzott szakkifejezés a fake news és a social media kifejezések voltak. Szinte minden előadó e két kifejezést hangsúlyozta.

 

Hamis hírek terjesztése

 

A konferencia előadói szerint manapság a kommunikáció legnagyobb veszélyét a hamis hírek terjesztése jelenti, és ez különösen veszélyes, annak gyakorisága miatt a közösségi médiában.

A konferencia fókuszában a pr-szakemberek egyik leggyakoribb tevékenysége, a sajtókapcsolatok kezelése állt. Az előadók számos példát mutattak be a sajtónak, mint eszköznek a használatával kappcsolatban, s tanácsokat adtak a média helyes felhasználására.

Matthew Thomson, az amerikai TheNewsMarket londoni cégének igazgatója kiemelte, hogy a legfontosabb – abszolút kézenfekvő, ámde sokszor nem betartott – tanácsa, hogy egy szervezet kommunikációja mindig legyen átlátható. Előadásában szorgalmazta, hogy a szervezetek illetékesei többet használják eszközül az élő interjúk adását és soha ne terjesszenek hamis híreket.

Ioannis Zografos, az EPP TV Brüsszelben működő producere ehhez kapcsolódott, s sokkal keményebben fogalmazott. Szerinte a hamis hírek egyenlőek a hazugsággal. Előadásában hangsúlyozta, hogy a pr-szakemberek szabadsága, hogy szabadon használhatják a kifejezések teljes tárházát, de az ő felelősségük az is, hogy hogyan használják azokat. Kiemelte, hogy szakmánkban rendkívüli jelentőséggel bír a válaszadás lehetősége és kötelezettsége. Ehhez azonban feltétlen szükség van arra, hogy a szakemberek éljenek a monitoring és az ellenőrzés – a cross check – eszközével.

Az előadásokat követő panelbeszélgetés során a hozzászólók a “hamis hír = hazugság” témájában kiemelték, hogy egyrészt különbséget kell tenni az ígéret és a hazugság között, másrészt a legnagyobb veszélynek, a hazugságoknak, a hamis híreknek a terjedését kellene visszaszorítani, különösen a közösségi médiában. Felmerült, hogy nem lenne-e szükség arra, hogy szigorúbb szabályozást vezessen be a kommunikációs szakma a közösségi média esetében. Elhangzott olyan vélemény is, hogy nincsen szükség új szabályozásra, hanem a nyomtatott sajtóra vonatkozó meglévő szabályokat kellene has
ználni a közösségi média esetében is. Igazán tehát nem új szabályozásra van szükség, hanem be kell tartani a meglévő szabályokat. A vita során ennek ellenkezője is elhangzott.

Az egyik hozzászóló – többek által elfogadott – véleménye szerint különösen a Facebookon megjelenő posztok, kommentek alkalmasak arra, hogy hamis híreket ellenőrizetlen híreket, állításokat terjesszenek. Ezért lenne szükség egy szigorúbb szabályzásra és fellépésre a hamis hírek terjesztése esetén.

ECC2017Elhangzott pozitív példaként, hogy a Wikipedia korábbi rossz gyakorlata – éppen a szigorúbb szabályzás következtében – jelentősen megváltozott. Korábban bárki ellenőrizetlenül tett fel állításokat a közös lexikonba, ezért a Wikipediát nem használhatták, például egyetemi szakdolgozatokban komoly hivatkozásként. A szigorú új szabályzás bevezetését követően csak szakmailag ellenőrzött szócikkek, állítások jelenhetnek meg. Ennek következtében a Wikipedia elfogadottsága, reputációja és ennek következtében idézettsége jelentősen megemelkedett.

Ugyancsak a vitában hangzott el, hogy a pr-szakemberek használják ki azt a tényt, hogy a public relations a kétirányú kommunikációt jelenti. Ennek a legjobb megnyilvánulása a közösségi média, ahol éppen a média jellege miatt az azonnali két irányú kommunikációra van lehetőség. Ahol egy szervezet állításaira, azok megjelenését követően ott van a közönség azonnali reagálása. Erre viszont a szervezetnek haladéktalanul válaszolnia kell.

A konferencia egyik előadója Rob Beynon a DMA Media vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy szerinte a közösségi média tükörként és visszhangként is működik. Az előadást követő beszélgetés során elhangzott, hogy nagy a veszélye annak, hogy a Facebook “like-”jait meg lehet vásárolni, s ez azt eredményezi, hogy egy-egy szervezet ily módon önmagáról hamis népszerűséget mutat be közönségének, és a hamisan közölt számok “hamisítható csábítás”-ként üzemelnek és így hamisan befolyásolják az közösségi média látogatóit.Rob Beynon a DMA Media vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy szerinte a közösségi média tükörként és visszhangként is működik. Az előadást követő beszélgetés során elhangzott, hogy nagy a veszélye annak, hogy a Facebook “like-”jait meg lehet vásárolni, s ez azt eredményezi, hogy egy-egy szervezet ily módon önmagáról hamis népszerűséget mutat be közönségének, és a hamisan közölt számok “hamisítható csábítás”-ként üzemelnek és így hamisan befolyásolják az közösségi média látogatóit.

 

 

 Ne hazudj – a veszély a populizmus

A konferencia előadói és résztvevői egyetértettek abban az állításban amit John Adams, egy Chicago-ból érkezett kiberbiztonsággal foglalkozó szakértő így fogalmazott meg: “a public relations biztonsága olyan mint a biztosítás. A krízis elött kell a biztonságba befektetni és nem utána. Ne hazudj, ne takargass semmit!”

Alastair McCapra a CIPR (Angol Királyi PR Intézet) vezérigazgatója és Jason MacKenzie a CIPR elnöke előadásaikban mindketten hangsúlyozták, hogy a public relation menedzsmenti funkciót jelent, s két irányú kommunikációt testesít meg. Fontosnak tartják, hogy a public relations etikája érvényesüljön a szervezetek gyakorlatában.

Jason MacKenzie felhívta a figyelmet a populizmus veszélyére, s hangsúlyozta, hogy manapság a kommunikáció területén a legnagyobb veszélyt a rassziszmus és az antiszemitizmus jelenti. Ebben tud hatékonyan segíteni a public relations, mivel az szerinte “morálisan neutrális eszköz”, ehhez azonban a pr-szakembereknek olyan szakismeretre van szükségük, amely morálisan semleges jártasságot feltételez.  Az előadó szerint ehhez alapvetően az élethosszig tartó tanulásra van szükség. A populizmus, a rasszizmus és az antiszemitizmus elleni kommunikációs fellépéshez az igazság ismeretére, a professzionális kommunikációra és etikára van szükség.Jason MacKenzie felhívta a figyelmet a populizmus veszélyére, s hangsúlyozta, hogy manapság a kommunikáció területén a legnagyobb veszélyt a rassziszmus és az antiszemitizmus jelenti. Ebben tud hatékonyan segíteni a public relations, mivel az szerinte “morálisan neutrális eszköz”, ehhez azonban a pr-szakembereknek olyan szakismeretre van szükségük, amely morálisan semleges jártasságot feltételez.
Az előadó szerint ehhez alapvetően az élethosszig tartó tanulásra van szükség.

A populizmus, a rasszizmus és az antiszemitizmus elleni kommunikációs fellépéshez az igazság ismeretére, a professzionális kommunikációra és etikára van szükség.

 Az előadásokat követő panelbeszélgetés során felmerült a gyűlölet, a gyűlölet bűncselekmények és a gyűlöletbeszéd elleni fellépés szükségessége. A public relations szemléletmódja és eszköztára komolyan segíthet a gyűlölet elleni fellépésben, annak professzionális kommunikációjával.

A konferencia zárszav
ában Thomas Achelis, a CERP (Európai Public Relations Confederation) korábbi elnöke, a konferencia főszervezője elmondta, hogy reményei szerint a téma folytatása következik.Az ECC 2017 a public relations szakemberek számára hasznos tanácskozást jelentett éppen azzal, hogy körüljárta a közösségi média és a hamis hírek terjesztése témakörét. A konferencia tanulsága, hogy a public relations szakemberek számára nagy kihivást jelent a közösségi média helyes kezelése.

A konferencia zárszavában Thomas Achelis, a CERP (Európai Public Relations Confederation) korábbi elnöke, a konferencia főszervezője elmondta, hogy reményei szerint a téma folytatása következik.

Várjuk a folytatást.

 

CCO Magazin – Sztaniszlav András – Barát Tamás

 

Münchenben immár negyedszer rendezték meg az European Communication Convention (ECC) 2017 konferenciát. A CCO Magazin két munkatársa Sztaniszlav András és Barát Tamás résztvett az ECC 2017 Konferencián. Ketten ugyanazt alapvetően hasonlóan látták, bár mást és mást emeltek ki beszámolójukban. A CCO Magazin közli a két munkatársának beszámolóit.

 

A CCO MAGAZIN az ECC 2017 médiatámogatója