Hogyan kerülhető el a kamu, időrabló vevőjelölt?

Szerkesztőségünk a Marketing112 egyik cikkét ajánlja olvasói figyelmébe: Hogyan kerülhető el a kamu, időrabló vevőjelölt?

 

Az idő pénz. Főleg a vállalkozóé. Gondolom Te is voltál már olyan helyzetben, hogy úgy érezted, valaki visszaélt a jóindulatoddal, az ingyenes felméréssel, a költségmentes konzultációval és később soha nem láttad az üzleted környékén. De mit lehet tenni az ilyen típusú vevőkkel, hogyan kíméljük magunkat a kudarcoktól és hogyan tanítsuk őket a mi gyakorlatunkra?

A marketing rendszerednek a része kell, hogy legyen az is, hogy egy-egy érdeklődővel, úgymond az utcáról beesett vevőjelölttel hogyan bánsz. Vannak, akik a jó ügyfelek kategóriájába tartoznak, de sajnos olyan is van, aki megdolgoztat, a pénzét sem hagyja nálad, és soha nem is látod többet.

Nyilván az nem egy jó szisztéma, hogy az első megmozdulásodat is már kiszámlázod, mert ez a vevőjelölt felfogásában nemtetsző, kellemetlen érzést ébreszt. Senki nem szereti azt érezni, hogy már az előtt “lehúzzák”, mielőtt valami értékes szolgáltatást kapna. Sőt joggal várja el azt is, hogy foglalkozzanak vele, győzzék meg, versengjenek a kegyeiért. A vásárlás emocionális síkon történik. Tehát nem erőszakos meggyőzés, a bizalom kiépítése nélkül nem fogunk vásárlót szerezni magunknak. Ehhez viszont találkozni kell vele és úgy, hogy se az időnk, se energiánk, se pénzünk ne bánja.

Ha tanácsadók vagyunk, MLM-ben dolgozunk vagy olyan terméket, szolgáltatást kínálunk, amihez mindenképpen előzetes egyeztetés szükséges, jó gyakorlat lehet, hogy előzetesen meggyőződsz az illető elhatározottságáról és kideríted azt, hogy milyen komolyan gondolja a veled való együttműködést. Ennek egy eszköze a felmérő űrlap, egy olyan előzetes adatbekérő, amit eltudunk küldeni neki szinte azonnal a telefonbeszélgetésünk után. Ezáltal profinak látszunk, megkönnyítjük a későbbi együttműködést és szűrünk. Ha már az adatbekérőt sem akarja kitölteni a jelölt, indokolatlannak tartja, akkor nyugodtan kételkedhetsz.

Ha pedig terméked, szolgáltatásod van, amivel fizikailag dolgozni kell, pl. ki kell menni felmérni az ügyfélhez, akkor használd a “beszámítás” lehetőségét. Ingyenes felmérés, ingyenes látványtervezés jól hangzik, de ha rákapnak az érdeklődő ügyfelek, csak a bizonytalan kimenetelű munkádat növelik. Ilyenkor alkalmazható az, hogy bár ingyenes a felmérés, csak akkor, ha később megrendelik és ilyen esetben a helyszínen kifizetett összeget jóváírod a megrendelt termékből (pl. konyhabútor, locsolóberendezés).

Azzal, hogy ingyen adsz értékes dolgokat, nem jó fej leszel, hanem egy értéktelen szolgáltató a vevő szemében. Még ha Te sem kérsz a dolgaidért pénzt, akkor hogy várod el, hogy a vevő fizessen Neked? Merd megkérni a terméked, szolgáltatásod árát!

Nagyon fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, mert vevőcsalogató kedvezmény, akció, felhívás mindig szükséges, de ha átesünk a ló túloldalára, akkor küszködhetünk a csak bámészkodó, és az ingyenes lehetőségeket kihasználó vásárlójelöltekkel.

Miklovicz Norbert

 

Forrás: Marketing112