Ismét szólunk: ordít – Hatósági figyelmeztetések a hangos reklámok miatt

Az új médiatörvény szerint a reklámok hangereje nem lehet nagyobb a környező műsorszámok hangerejénél. A nézői panaszok mellett a hatósági mérések is igazolták, hogy a televíziók még mindig nem tartják be a reklámhangerőre vonatkozó szabályokat. A Médiatanács most a Duna Televíziót, a Magyar Televíziót és az RTL Klubot figyelmeztette a hangoskodás miatt.

 

2011. január 1-től, az új médiatörvény hatályba lépésétől a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) műsorfigyelői egy speciális, Humanoid névre keresztelt szoftver segítségével mérik a reklámok és a környezetükben sugárzott műsorok átlagos hangereje közötti eltérést.

Tavaly szeptemberig a Médiatanács néhány hónap türelmi időt adott a médiaszolgáltatóknak, hogy felkészüljenek az új szabályozásra, ez idő alatt a szoftver – tájékoztató jelleggel – csak az olyan kiugróan magas hangerő ingadozásokat mérte, amelyek már zavaróak lehettek a tévénézők számára.

2011 őszétől a Humanoid már validált, a hatósági eljárások alapját képező adatokat szolgáltat. A szoftver minden hónapban véletlenszerűen kiválasztott három napon vizsgálja, hogy a reklámok átlagos hangereje mennyivel haladja meg a körülöttük sugárzott műsorszámok hangerejét.

Hat csatornát (Duna Televízió, Duna World, M1, M2, RTL Klub, TV2) minden hónapban megvizsgál a hatóság, emellett a műsorfigyelő osztály havonta még egy, véletlenszerűen kiválasztott nagy jelentőségű médiaszolgáltatót vesz górcső alá.

A tavaly októberi adatok szerint a Duna Televízió negyvennyolc, a Magyar Televízió két csatornája (az M1 és az M2) hat, az RTL Klub pedig negyvenkét alkalommal sértette meg a médiatörvény reklámhangerőre vonatkozó előírását.

A tévénézőket különösen zavarják a hangos reklámok, erről számos hatósághoz érkező panasz is tanúskodik. A Médiatanács ezért felhívta az ellenőrzés alá vett és jogszabálysértő televíziókat, hogy tegyenek eleget a törvényi előírásoknak, és tartózkodjanak a jogsértésektől. A szankció alkalmazása során a hatóság tekintettel volt a fokozatosság és arányosság jogszabályban rögzített követelményére.

A hatóság elsődleges célja nem a pénzbírságok kiszabása, hanem a televíziónézők érdekeinek védelme, illetve a médiaszolgáltatók jogkövető magatartásának ösztönzése. Az NMHH műsorfigyelő osztálya továbbra is folytatja a reklámhangerőre vonatkozó vizsgálatait.

 

Forrás: MTI /OS/ NMHH Szóvivői Iroda