Az idei évben is megjelent a Global Communication Report az USC Annenberg Center for Public Relations kiadásában. Amióta Fred Cook a szervezet élére került, azóta a szakmai minőség mellett a láthatóság is előtérbe került. Az évről-évre megismételt kutatás mindig egy trendre hívja fel a figyelmet a kérdőíves felmérés eredményei alapján és gondoskodnak róla, hogy minél több emberhez eljussanak a főbb megállapítások. Íme:

Mivel az iskola az USA-ban, Kaliforniában van, ezért a fókusz elég egyértelműen az elnökválasztás utáni időkre került. A kép egyszerre felhős és napos, nézzük először a rossz híreket:

  • Az amerikai elnökválasztás talán soha nem látott mértékben osztotta meg a társadalmat, a polarizáció nem csak a jelent, de a jövőt is jellemezni fogja. Ebben az újságírók és a PR szakemberek még inkább pesszimisták. Az átlagos válaszadók 31%-ához képest a PR-osok mintegy 45%-a gondolja úgy, hogy a megosztottság a következő években még tovább súlyosbodik (és ennek megváltoztatásához egyedül az új elnöktől várni a segítséget vajmi kevés)
  • A tavalyi év fő témája az aktivizmus volt – mivel a kormányzatokba vetett bizalom mindenhol meggyengült (és ez még COVID előtt volt…), egyre inkább számítani lehet a civil és akár vállalati szerepvállalásra bizonyos társadalmi kérdésekben, párbeszédben. Hogy a kínos kérdésekről való beszélgetés mennyire marad békés keretek között, az kérdés…
  • A megkérdezettek 85%-a szerint Joe Bidennel újra erősödni fog az USA reputációja, de mindez egyáltalán nem jelenti, hogy az amerikai vállalatok elismertsége is követni fogja (rengeteg a rossz gyakorlat a környezettel, felelőtlen fogyasztással, esélyegyenlőségi problémákkal)
  • Az álhírek és a kommunikációs manipuláció még jó darabig itt marad velünk. Ez szakmai felelősség, de a társadalom is sokat tehet ellene – például tudatosabb médiafogyasztóként.

Legyen ezekből elég is, jöjjenek a jók:

  • a válaszadók kétharmada optimista a jövőt illetően (a kérdőívet tavaly év végén töltötték ki és döntő többségben amerikaiak)
  • egyértelműen nőni fog a nemi esélyegyenlőség és a fiatal generáció lelkes egy jobb jövő építésében
  • ha a kormányzatokkal kapcsolatban a bizalom nem, vagy lassan épül fel, akkor az aktivizmus, a társadalmi érdekek hatékonyabb képviselete iránti igény egyértelműen a vállalati szektor felé fog megjelenni – így valóban elvárás lesz a corporate purpose megfogalmazása és hiteles képviselete   
  • a környezetvédelem és a klímaváltozás az egyik legfontosabb globális kérdés, amiben elengedhetetlen minden szereplő komoly szerepvállalása.

A riport vizuális világa a 70-es évesek idézi és a szerzők szerint nem véletlenül. Egyértelmű, hogy az akkoriban megfogalmazott társadalmi igények egy jelentős része azóta megvalósult, többé-kevésbé természetes része a világunknak. Van tehát remény, hogy azok a kérdések, amiket a ma fiataljai fontosnak tartanak, komolyabb társadalmi felelősségvállalás hatására szintén gyakorlattá válnak.

A PR szakma számára is tartogat néhány fontos irányt a riport: egész biztosan nőni fog a szakma stratégiai szerepe, hiszen a “purpose” megfogalmazása, a sokszínűbb munkaerőpiaci és a jó vállalati gyakorlatok bemutatása mind-mind lehetőséget adnak a  szerzett (earned) tartalmakra. Már most határozottan növekedik az elvárás a vállalatokkal és vezetőikkel szemben, hogy “beleálljanak” bizonyos kérdésekbe és ebben úgy tűnik, hogy a hajlandóság is megvan már – legalábbis a válaszokat adó amerikaik körében. 

Álljon itt a cikk végén a szerzők javaslata a változáshoz:

  1. Szavaink, mondataink szóljanak mindenkihez.
  2. A társadalmilag fontos kérdésekben szólaljunk meg érték-alapon, még akkor is, ha nincs belőle közvetlen profitunk.
  3. Hallgassunk sokat és próbáljuk megérteni a másikat.
  4. Kellő óvatossággal kezeljük a híreket, különösen mielőtt megosztjuk azokat
  5. Próbáljunk kapcsolatot és együttműködést keresni és fenntartani azokkal, akik bizonyos társadalmi kérdésekben hallatják a hangjukat, szakember, vagy legalábbis komoly érdekgazdák.

A teljes riport elérhető ezen a linken.