112 – Új EU kampány

 

Az európaiak 74%-a nem tudja, milyen számon kérhet segítséget, ha utazása alatt bajba jut valahol az EU-ban – új népszerűsítő kampány indul

 

Legyen szó sívakációról, családi kirándulásról, hivatalos üzleti útról vagy az idei nyár sportrendezvényeiről, mint például a londoni olimpiai játékok, valamint a Lengyelország és Ukrajna által közösen megrendezésre kerülő 2012-es labdarúgó-Európa-bajnokságról, több millió európai polgárnak és a világ más részeiről idelátogató turistának lehet szüksége a segélyszolgálatokra akár hazájában, akár annak határain kívül. Ennek ellenére a rendszeresen utazók 34%-a, az európai lakosságnak pedig csak 26%-a van tisztában azzal, hogy a 112-es segélyhívó számot tárcsázva kérhetnek segítséget, ha belföldön vagy külföldön bajba jutnának.

A legnagyobb vasúti, légi és egyéb közlekedési szolgáltatást nyújtó vállalatok csatlakoztak Neelie Kroes és Siim Kallas európai bizottsági alelnökökhöz, hogy egy népszerűsítő kampány keretében javítsanak az emberek 112-es hívószámot illető tájékozottságán. A segélyhívó számot – az adófizetők pénztárcájának megterhelése nélkül − például az interneten vásárolt jegyeken, fedélzeti magazinokban, honlapjukon feltüntetve vagy a személyzet közreműködésével tervezik minél szélesebb körben megismertetni. A közreműködő vállalatok listája a www.112.eu honlapon tekinthető meg.

Kroes és Kallas alelnökök úgy döntöttek, minden európai állampolgárnak hozzáférést kell biztosítani a 112-es segélyhívó számra vonatkozó okostelefon-alkalmazásokhoz, mégpedig a saját anyanyelvén. Az utóbbi években számos ehhez kapcsolódó mobiltelefon-alkalmazás született, de sokat lehetne még fejlődni e téren.

Neelie Kroes alelnök elmondta: „A 112-es hívószám ismerete és tárcsázása életeket menthet, de a 112 csak akkor jelent segítséget, ha az emberek ismerik is ezt a számot. Ezért döntöttünk úgy, hogy az utazási társaságokkal együttműködve hívjuk fel az utazóközönség figyelmét, miközben éppen úti céljuk felé tartanak.”

Siim Kallas alelnök így fogalmazott: „Örömmel látom, hogy a közlekedési ágazat szereplői mennyire elkötelezetten igyekeznek tájékoztatni utasaikat a 112-es segélyhívó számról, amely meghatározó biztonsági eszköz a közlekedésben. A kampányban részt vevő vállalatokhoz az egész év folyamán lehet csatlakozni, és az eddigi érdeklődés alapján szinte biztosak lehetünk benne, hogy még számos névvel fog bővülni a lista.”

A 112-es szám az európai segélyhívó szám, amely az EU minden országából ingyenesen hívható, vezetékes és mobiltelefonokról egyaránt. A nap 24 órájában elérhető 112-es számon keresztül érkező hívásokat az illetékes segélyszolgálatnak (helyi rendőrség, tűzoltóság vagy mentőszolgálat) továbbítják. A 112-es számot mára valamennyi uniós tagállamban, a továbbra is meglévő nemzeti segélyhívó számok (például a 999 vagy a 110) mellett lehet tárcsázni. Dánia, Finnország, Málta, Hollandia, Portugália, Románia és Svédország úgy döntöttek, hogy saját nemzeti segélyhívó számuk is a 112 lesz. A számot az EU határain kívül, például Horvátországban, Montenegróban és Törökországban is bevezették, Ukrajna pedig ígéretet tett, hogy az Euro 2012 bajnokság kezdetére a labdarúgó-mérkőzéseknek helyet adó városokban (Donyeck, Harkov, Kijev és Lviv) is működni fog.

Az Eurobarométer felmérés eredményei alapján nem javul az európai lakosság tájékozottsága a 112-es szám saját országukon belüli és más tagállamok területén való elérhetőségét illetően. A helyzet orvoslása érdekében Siim Kallas és Neelie Kroes alelnökök 2012. január 27-én levelet intéztek a főbb közlekedési vállalatokhoz, amiben arra kéri őket, hívják fel utasaik figyelmét a 112-es segélyhívó számra. A kezdeményezés Diana Wallis, volt európai parlamenti képviselő által tavaly sikeresen útjára indított, hasonló jellegű kampányra épül, és a 112-es európai alapítvány támogatását élvezi.

A mobiltelefon-alkalmazások tulajdonképpen olyan, kifejezetten a mobiltelefonokra kifejlesztett számítógépes szoftverek, amelyek bizonyos feladatok végrehajtásában segítik a felhasználót. Sokszor már a gyártó feltelepíti azokat a telefonra, de az úgynevezett „app store” üzleteken keresztül meg is lehet vásárolni, vagy le lehet tölteni őket.

A 112-es szám egyes tagállamokban történő bevezetéséről szóló (szintén a mai napon közzétett) jelentés bemutatja azokat a nyelveket, amelyeken jelenleg a 112-es telefonos szolgálat munkatársaihoz lehet fordulni.

Az angol (az Egyesült Királyságon, Írországon és Máltán kívül) 25 országban: Ausztriában, Belgiumban, Bulgáriában, a Cseh Köztársaságban, Dániában, Észtországban, Finnországban, Németországban, Görögországban, Magyarországon, Olaszországban, Lettországban, Litvániában, Luxemburgban, Hollandiában, Lengyelországban, Portugáliában, Romániában, Szlovákiában, Szlovéniában, Spanyolországban és Svédországban, valamint Horvátországban, Izlandon és Norvégiában használható.

Belgiumon, Franciaországon és Luxemburgon kívül 14 ország fogadja francia nyelven is a hívásokat: Bulgária, a Cseh Köztársaság, Finnország, Németország, Görögország, Írország, Olaszország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovákia és Spanyolország.

A segélyhívó számot (Ausztrián, Belgiumon, Németországon és Luxemburgon kívül) 12 országban lehet német nyelven igénybe venni: Bulgáriában, a Cseh Köztársaságban, Finnországban, Magyarországon, Olaszországban, Litvániában, Hollandiában, Norvégiában, Lengyelországban, Szlovákiában, Spanyolországban és Romániában.

Az olasz nyelvet beszélők a Cseh Köztársaságban, Horvátországban, Romániában és Spanyolországban tudják magukat az anyanyelvükön is megértetni.

Orosz nyelven a Cseh Köztársaság, Észtország, Finnország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Románia és Szlovákia segélyszolgálataihoz lehet fordulni a 112-es számon keresztül.

Az Egyesült Királyság területén a segélyhívó központok tolmácsszolgáltatást alkalmazva 170 nyelven állnak a bajba jutottak rendelkezésére, míg a francia központok összesen 40 különböző nyelven tudják fogadni a hívásokat.

A 112-es szám honlapja (angol, francia, német, olasz, lengyel és spanyol nyelven):  www.112.eu

 

Forrás: Európai Bizottság – Sajtóközlemény