Újabb tagállamok vezetik be a gépjárművekben alkalmazandó elektronikus segélyhívórendszertAz Európai Bizottság üdvözli, hogy további öt tagállam kívánja bevezetni a gépjárművekbe építhető elektronikus segélyhívórendszert (eCall). Az életmentő berendezés súlyos baleset esetén automatikusan hívja a 112-es közös európai segélyhívószámot.
Ezzel – teljes körű használata esetén – Európában évente mintegy 2500 emberéletet menthető meg. Az elektronikus segélyhívórendszer alkalmazásáról szóló egyetértési nyilatkozat május 4-én Brüsszelben sorra kerülő ünnepélyes aláírási aktusán Belgium, Dánia, Luxemburg, Málta és Románia csatlakozik a már korábban aláíró tizenöt európai országhoz.
Neelie Kroes, az Európai Bizottság digitális menetrendért felelős alelnöke ekként nyilatkozott: „Nagyon örülök annak, hogy immár 20 tagállam döntött az elektronikus segélyhívórendszer alkalmazása mellett. Ez a rendszer kitűnő példa arra, miként javíthatják, sőt menthetik meg a polgárok életét az információs és kommunikációs technológiák.”
Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke pedig a következőket mondta: „Az elektronikus segélyhívórendszer évről évre számos, közúton közlekedő polgár életét óvhatja meg, ezért örömmel tölt el, hogy egyre több tagállam kötelezi el magát az alkalmazása mellett.”
Komoly baj esetén az eCall automatikusan tárcsázza a közös európai segélyhívószámot, a 112-t, megadva a legközelebbi segélyszolgálatnak a baleset helyének pontos adatait és más lényeges információkat. Becslések szerint teljeskörű alkalmazása esetén a rendszer évente mintegy 2500 ember életét mentheti meg, és az esetek 15%-ban enyhítheti a súlyos balesetek következményeit azáltal, hogy a segélyszolgálatok reakcióideje lerövidül.
Az eCallról szóló egyetértési nyilatkozat ünnepélyes aláírására május 4-én Brüsszelben kerül sor öt tagállam (Belgium, Dánia, Luxemburg, Málta és Románia) részvételével. Az aláírók ahhoz a tizenöt EU-tagállamhoz és három további európai országhoz (Ausztria, Ciprus, Cseh Köztársaság, Észtország, Finnország, Németország, Görögország, Olaszország, Litvánia, Portugália, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország, Hollandia, Svédország, Izland, Norvégia és Svájc) csatlakoznak, amelyek a segélyhívórendszert már korábban bevezették. Rajtuk kívül május 4-én a következő szervezetek is aláírják a nyilatkozatot: Agoria, ATX, Touring (belga autóklub), DEKRA, Electronics Solutions, Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC), EUROSMART, GMV, ITS Belgium, National Company of Motorways
and National Roads from Romania (autópályákkal és országutakkal foglalkozó román nemzeti szervezet), OctoTelematics, Romanian-American University (román–amerikai egyetem), Special Telecommunications Service (STS) (különleges hírközlési szolgálat), UTI Systems. A rendszer 90 aláíró formális támogatását élvezi, köztük éppúgy találhatók mobiltelefon-szolgáltatók, mint európai gépjárműgyártók.
Európa útjain 2008-ban több mint 1,2 millió balesetben csaknem 39 ezren vesztették életüket, és több mint 1,7 millióan sérültek meg. Az elektronikus segélyhívórendszer új gépjárművekbe telepítésének költségét egyenként kevesebb mint 100 euróra becsülik.
Az eCall teljeskörű alkalmazása érdekében a nemzeti hatóságoknak gondoskodniuk kell arról, hogy a hatáskörükbe tartozó segélyszolgálatok felkészültek legyenek a hívások fogadására, az új járműveket pedig fel kell szerelni az eCall-technológiával.
A Bizottság 2009-re irányozta elő a segélyhívórendszer önkéntes alapú bevezetését Európa-szerte, de a folyamat néhány uniós tagállam támogatásának hiányában elhúzódik. A Bizottság támogatta az elektronikus segélyhívórendszerre vonatkozó azon kutatási projekteket, amelyek e technológia határokon átívelő alkalmazását biztosították (pl. E-MERGE és GST-Rescue), valamint az eSafety kezdeményezéssel és az elektronikus segélyhívórendszer európai megvalósítási platformjával előmozdította a köz- és magánszféra közötti együttműködést. Az e-segélyhívó rendszer kiépítését az „intelligens autó” kezdeményezés és az intelligens közlekedési rendszerekre vonatkozó cselekvési terv is kiemelt céljának tekinti, hiszen az információs és kommunikációs technológiák (IKT) használatának előmozdításával tervezettebb, biztonságosabb és tisztább lehet a közúti közlekedés.
Az elmúlt három évben az Európai Unió csaknem 160 millió euróval támogatta a közlekedési IKT-rendszerek, köztük a különböző biztonsági rendszerek, intelligens járműrendszerek és mobilitási szolgáltatások kifejlesztésére irányuló kutatásokat.
Forrás: Europa.eu
CCO/FPI info