A B&P Braun & Partners Magyarország közzétette CSR 24/7 kutatása eredményeit.
A B&P 2010-es CSR 24/7 felmérés szerint a magyar cégek a régióban élen járnak társadalmi felelősségvállalási tevékenységük kommunikálásában. A rangsor legjobbjai közt a Magyar Telekom, a MOL és a CIB Bank.
2010-ben a közép-európai százas rangsor első helyezettje az OMV AG osztrák energiaipari vállalat, 90%-os teljesítménnyel. Tőle alig marad el a második helyezett Magyar Telekom 88%-os eredményével. A MOL 83%-kal a dobogó harmadik fokán áll.
A felelős működés legjobbja Lengyelországban a PGNiG S.A. energiaipari vállalat (69%), míg Romániában szektortársa az OMV Petrom S.A. áll az élen, ugyancsak 69%-os eredménnyel. Ezzel a közép-európai rangsor 12-13. helyét foglalják el. (1. táblázat)
1. táblázat A CSR 24/7 2010 CEE100 rangsor első húsz helyezettje
A kutatás során a cégeket 7 szempont mentén értékelték: átláthatóság, vállalatirányítás, érintetti kapcsolatok, környezeti felelősségvállalás, gazdasági felelősségvállalás, társadalom és emberi erőforrások kezelése. (A vizsgálat során elkészülő indexnek 24 pont a maximuma, innen a kutatás elnevezése.) Az eredmények alapján megszülető rangsor a szerint állt össze, hogy az egyes cégek hány százalékot teljesítettek az elméleti maximumból.
A “CSR 24/7 CEE-100 Kompozit Index” a regionális szintű teljesítményt mutatja: a négy értékelt ország Top 25 vállalatának átlagos, az országok GDP-jével súlyozott eredményét tartalmazza. A 2010-es index értéke 34%, azaz a régió vállalatainak átlaga az elérhető maximum egyharmada volt. Ez tavalyhoz képest 9 százalékpontos emelkedést jelent. Ez is azt jelzi, hogy vállalatok számára egyre egyértelműbb a felelős működés üzleti jelentősége.
A vizsgált országok átlagos teljesítményét összevetve a felelős működés átlátható kommunikálásában Magyarország áll az élen (43%), őt követi Ausztria (40%), míg Lengyelország (30%) és Románia (21%) átlagon aluli eredményt ért el.
Iparági összehasonlításban a távközlési vállalatok vezetnek (41%), de a pénzügyi szektor (40%) és az energiaipar (39%) is átlagon felül teljesített. Leggyengébben az FMCG vállalatok kommunikálják felelős működésüket, átlaguk a régióban mindössze 3%.
A legnagyobb magyarországi vállalatok közül a Magyar Telekom (88%), a MOL (83%) és a CIB Bank (77%) állnak az élen. Őket követi fej-fej mellett az OTP Bank és a TVK 75-75%-os eredménnyel. 2009-hez képest javult a vállalatok felelős működésről való beszámolása, szinte minden vállalatnak jobb lett az eredménye. Ez az országos átlag 10 százalékpontos növekedésében is megmutatkozik. A legnagyobb javulást az első CSR-jelentését 2010-ben megjelentető Tesco, valamint a Budapesti Elektromos Művek mutatták, 21-21%-ot javítva tavalyi teljesítményükön. (2. táblázat)
2. táblázat: A CSR 24/7 2010 Top25 magyar vállalatának eredménye
A többek között a Global Reporting Initiative (GRI) és az ENSZ Global Compact irányelvei alapján kialakított CSR 24/7 felmérés azt mutatja meg, hogy a régió nagyvállalatai milyen mértékben és mennyire könnyen elérhetően teszik közzé a társadalmilag felelős működésükről szóló információkat. A kutatás során Magyarországon, Lengyelországban, Romániában és Ausztriában 25-25 vállalatot minősítettek: a 20 legnagyobb árbevételű céget, a 3 legnagyobb mérlegfőösszeggel rendelkező bankot és a 2 legnagyobb díjbevételű biztosítót (Magyarországon a Figyelő TOP 200 lista alapján).
*A Top200 2009 felmérés a 2008-as év eredményei alapján kerül összeállításra. Ebben a listában a 20 legnagyobb árbevételű vállalat között szerepel a GE Hungary Zrt. A GE azonban 2009 folyamán átalakult, jogutódja a GE Hungary Kft. Mivel azonban nem ez a vállalat szerepelt a TOP200-as listán, ez indokolttá tette, hogy a 2010-es CSR24/7 vizsgálatban a hazai 25 legnagyobb vállalat listájából a GE-t kivegyük, és helyét a Top200-as lista következő vállalatával töltsük fel. Így került be a Sanofi-Aventis Chinoin Zrt. a vizsgált vállalatok közé.
Forrás: Braun & Partners Magyarország / marketinginfo.hu
CCO/FPI info