Szerkesztőségünk az interneten talált egy véleményt a public relationsról, amit egy hazai, közismert közigazgatási public relations-al foglalkozó szakember írt. Tekintettel arra, hogy a véleményt rendkívül érdekesnek és határozottnak találtuk, így azt szeretnénk – Lapszemle rovatunkban – olvasóinkkal megosztani.
Nem pr a pr többé
Hitelét vesztette a public relations fogalma, de közben a pr-esek befolyása és fizetése is nőtt. A dánok nem igazán használják a közösségi médiát, a tömegmédia pedig a lengyeleknél járatja le leginkább a szakmát. Az European Communication Monitor 2011 eredményei. Forrás (és a teljes anyag): kreativ
Ebben azért van egy “kis” pontatlanság!
Igaz, jómagam már több mint 10 éve másként definiálom a pr-t mint maga a magyar pr szövetség, de a pr, mint fogalom és gyakorlat, megjelenése, kialakulása óta talpon van, függetlenül attól, hogy ki, hogyan értelmezi, és ha másként nem is de történelmi emlékként már örökre meg is fog maradni.
“A kutatás rávilágított többek között arra a már hazánkban sem meglepő tényre, hogy a public relations (pr) kifejezést már nem szívesen használja saját tevékenységére a szakma: a szakemberek 42 százaléka vélekedett úgy, hogy a kifejezés nem tükrözi megfelelően ezt a területet (kiemelés / Sz.Z) . Ennek az oka valószínűleg a kifejezéssel és a tevékenységgel kapcsolatosan kialakult negatív médiakép: a megkérdezettek közel fele (41,6 százalék) számolt be a tömegmédia negatív viszonyulásáról.” (idézek az European Communication Monitor 2011 eredményeiből)
Némiképp kapcsolódva az előző megállapításhoz, és kis hazánkra vonatkoztatva, legnagyobb gondom (aki bejegyzéseimet olykor olvasgatja megtalálja az előzményeket!), hogy Magyarországon a “szakmabéliek” legnagyobb része nem hogy összetéveszti a pr és a marketing fogalmát, hanem ún. “hivatalos fórumokon” pr fedőnév alatt marketingről beszélnek, marketinget oktatnak …!
Most már csak az a kérdés, hogy a szövetség idei csíkszeredai PR Nyári Egyetemén mivel foglalkoztak, vagy amivel foglalkoztak az minek nevezték? Talán ma már az is érthető, hogy miért nem vállaltam végül is az előbb nevezett eseményen az előadást ill. az egyik csoport-tréningvezetést. Ideje lenne már az MPRSZ-nek valami más irányba indulni – amíg nem késő!, vagy ha ez nem megy, más nevet választania.
Bár attól, ha az előbbi egyike sem történik meg, még a pr az marad számomra, aminek értelmezem, és ami szerint végzem ily jellegű munkám 2001 óta:
A pr = az emberi együttműködés stratégiája
Szarvas Zoltán
A vélemény eredeti környezetben itt olvasható.
A szerkesztő megjegyzése:
Szerkesztőségünk a szerző számos állításával egyet tud érteni. A mi véleményünk szerint is rossz irányba fordult a hazai public relations szakma. Véleményünk még lesújtóbb, mint az itt idézett szakértő gondolatai, ugyanis úgy gondoljuk, hogy a pr-kifejezés szitokszóvá nemesült a hazai politikusok és sajtó jóvoltából. A CCO Magazin feladatának tekinti, hogy a public relations szakma reputációját (ismertségét, elismertségét, elfogadottságát, megbecsültségét) ápolja, s ezért szeretne helyt adni azoknak a véleményeknek, írásoknak, amelyek a a pr-szemléletmódot és magát a pr-tevékenységet korrekt és tudományos módon értelmezik, s elősegítik a kölcsönös megértést, a kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolatokat. Ezért szerkesztőségünk nagy figyelmet fordít arra, hogy milyen pr-meghatározásokat, értelmezéseket, illetve felfogásokat használnak hazánkban, vagy például a public relations kifejezés helyesírása is helyes legyen. /Az MTA vonatkozó állásfoglalása a public relations kifejezést magyar szónak tekinti, így helyesírása mindenkor kisbetű. (kivéve a mondat elején a P betű nagy), valamint, hogy a kifejezést nem rövidíti, kizárólag szóösszetételekben, akkor viszont helyesen kötőjellel írandó. Pl. pr-tevékenység, pr-szakértő, pr-osztály, pr-gondolkodásmód, stb/
Szerkesztőségünk, elismeri az MPRSZ által használt pr-definiciót, mégis munkánk során egy másik – nemzetközileg elismert – pr-felfogás szerint, a CERP, (az Európai Public Relations Konföderáció) által egész Európára ajánlott meghatározás elvei szerint működünk. E szerint: A public relations = a szervezetek kommunikációjának tudatos szervezése.
Az MPRSZ és a CERP meghatározása, illetve a public relations legfontosabb kifejezéseinek értelmezése az MPRSZ Szakmafejlesztési Bizottság I. sz. Útmutató Ajánlásában találhatók. Ez az ajánlás ide kattintva elolvasható. További pr-meghatározások itt olvashatók.