Programmal az erőszak ellen

A női híralanyok hiánya, a nők elleni erőszak médiaábrázolása, a Független Médiaközpont újságírói mentorprogramjának bemutatása volt a témája a június 16.-i Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség „Nők napirenden” címmel rendezett konferenciájának, melyen harmadik alkalommal adták át a Hüpatia újságíró- és videós díjat. Helyszíni tudósítónk jelenti.A női híralanyok hiánya, a nők elleni erőszak médiaábrázolása, a Független Médiaközpont újságírói mentorprogramjának bemutatása volt a témája a június 16.-i Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség „Nők napirenden” címmel rendezett konferenciájának, melyen harmadik alkalommal adták át a Hüpatia újságíró- és videós díjat. Helyszíni tudósítónk jelenti.

 

„Nők napirenden”

„A 90-es években sokkal több cikk foglalkozott a nemek egyenlőségével és női témákkal. Korántsem mindegy, hogy a nők gazdasági-politikai kérdésekben nyilatkoznak, vagy a kertészeti rovatban”– emelte ki Weyer Balázs, a Főszerkesztők Fórumának vezetője megnyitójában.

Ezt a tényt igazolta bevezető előadásában Sáfrány Réka is, amikor rámutatott arra, hogy a Nemzetközi Médiafigyelő Projektet felmérése szerint a női híralanyok aránya 1995 és 2015 között kismértékben, 17-ről 25%-ra nőtt de ez nem jár együtt a kiegyensúlyozottsággal. „A hazai helyzet az előzetes becslések alapján azonban nem fogja elérni a 25%-t. 2010-ben Magyarországon a női híralanyok aránya kormányzásról szóló, gazdasági, jogi és társadalmi témájú cikkek esetében volt a legalacsonyabb.” – hangsúlyozta előadásában a Női Érdek gender szakértője.

A TV2 Éden Hotel című műsorának nagy vihart kavaró adása és az Index gólyatábori nemi erőszakokról szóló cikksorozata volt a témája a „Nem-állapot: hogyan hat a média a nemek egyenlőségére?” című kerekasztal-beszélgetésnek.

Yvonne Dederick, a TV2 társtulajdonosa és vezérigazgató-helyettese beismerte, hogy a csatorna hibát követett el az első közleményük kiadásával, amelyben letagadták, hogy bármiféle erőszakra került volna sor a műsorban. „Egyszerű lett volna kirúgni egy-két embert, és a píár-céloknak meg is felelt volna, csakhogy sok ember kis hibáiról volt szó. Így a csatorna vezetősége inkább úgy döntött, hogy érzékenyítő tréninget biztosít a munkatársak számára” – próbálta menteni a kialakult helyzetet a rendezvényen Dederick. A műsor azonnali félbeszakítását véleménye szerint a megkötött szerződések, a nézők lojalitása „akadályozta”, majd kijelentette, hogy már dolgoznak olyan saját gyártású műsorokon, melyekben sztereotípiákat eloszlató jelenetek is helyet kapnak.

Réz Anna, az Üvegplafon blog szerkesztője sajnálatosnak tartotta azt a tényt, hogy csak a jogsértés vált ki felháborodást, a morális szempontból elítélendő ügy már nem.

„Nem ugyanarról van szó, ha a férfi berúg, hazamegy és megerőszakolja a feleségét, mintha ugyanez egy olyan nővel történik, aki a nyeremény reményében hajlandó minden héten más férfi ágyában aludni” – fogalmazta meg kritikáját Szőnyi Szilárd, a Heti Válasz újságírója, aki a nézők felháborodását is hiányolta.

 

Az idei Hüpatia-díjasok

A 100 ezer forinttal és egy mandzsettagombbal járó Hüpatia-díjat Panyi Szabolcs, az Index munkatársa nyerte el a gólyatáborokban és egyetemeken történt nemi erőszakokat bemutató cikksorozatával.

Elismerő oklevéllel járó különdíjat kapott Polgár Géza, (RTL Klub Fókusz)

A 100 ezer forinttal járó Hüpatia közösségi médiadíját, Szalóczi Rozália Dzsenderológia című kisfilmje kapta, a közönség díját, Kunyi Viktor Egyenlőség? Lépj! című alkotása nyerte el.

Lőrinczy Gergely, B. Szöllősi Szilvia, Klopfstein László Bálint és Rácz Áron filmjét oklevéllel ismerte el a zsűri.

2015. június 17.

sztorma HCJD

 

A szerkesztő megjegyzése: Lapunk, a CCO Magazin szerksztősége szeretné Yvonne Dederick-nek, a TV2 társtulajdonosának és vezérigazgató-helyettesének egy kijelentését a Kommunikációs Szakemberek szaklapjaként, a szakmai pontosság szempontjának figyelmbe vételével értelmezni. Lapunk szerkesztősége aggályosnak tartja Yvonne Dedericknek a public relations célokról kijelentett állítását. Szeretnénk egyértelműsíteni, hogy úgy véljük, hogy a szövegösszefüggésből kiderült, hogy Yvonne Dedericknek a lapunk által is idézett kijelentése nem a csatorna public relations tevékenységére, hanem a csatorna marketing (propganda – reklám) céljaira vonatkozott.