Karácsonyi adománygyűjtések: ezernyi média-megjelenés

Az MTVA „Jónak lenni jó!” című műsorfolyama, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet kampánya, valamint a Mikulásgyár adománygyűjtése szerepelt a leggyakrabban a magyar sajtóban novemberben és decemberben – derül ki a Médianéző elemzéséből.Az MTVA „Jónak lenni jó!” című műsorfolyama, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet kampánya, valamint a Mikulásgyár adománygyűjtése szerepelt a leggyakrabban a magyar sajtóban novemberben és decemberben – derül ki a Médianéző elemzéséből.

A médiafigyelő és – elemző cég szerint a megjelenések közül 82 darab párhuzamosan több szervezet kampányával is foglalkozott, így a nyolc legjelentősebb karitatív szerveződésről összesen 1235 cikkben írtak. A híraktivitás adventet megelőzően, már november 20-tól intenzívvé vált, azonban a médiaérdeklődés további fokozódását jelzi, hogy a híranyagok kétharmada decemberben jelent meg. A legnagyobb nyilvánosságot az MTVA „Jónak lenni jó!” című kampánya kapta. A Katolikus Karitász munkáját segítő adománygyűjtés 343 média-megjelenésének jelentőségét növeli, hogy ezek 57 százaléka a rádióban és televízióban jelent meg, így sokkal több emberhez jutott el. Az m1 és a Kossuth Rádió által folyamatosan napirenden tartott akció a közmédia december 15-i tematikus napját követően érte el híraktivitása csúcsát, amikor a hírforrások már 120 millió forintnyi felajánlásról számolhattak be.

A Magyar Ökumenikus Segélyszervezet a hagyományosan advent első vasárnapján kezdődő „szeretet.éhség” mottóval meghirdetett adománygyűjtésével került a hírekbe, összesen 221 alkalommal. Az ehhez kapcsolódó mézeskalácssütés, a Szent István Bazilika melletti vásáron felállított gyűjtőpont és ezzel párhuzamosan az ország 219 nagyáruházában indított gyűjtés, valamint az Operaház Diótörő Fesztiváljával és a Design Terminál karácsonyi kiállításával történő együttműködés egyaránt jelentős publicitást eredményezett. A Mikulásgyár idei akciója elsősorban a december 3-i sajtótájékoztató és a Gyergyószentmiklósra indított adományok kapcsán kapott nyilvánosságot, összesen 155 megjelenésben. Az előbbiről szóló tudósítások kiemelték, hogy a kampány háromszázezer magyar és határon túli gyermek számára gyűjt adományokat országszerte mintegy 150 helyszínen.

A Baptista Szeretetszolgálat 10 éves Cipősdoboz akciójával kapcsolatban a média a tervbe vett 50 ezer ajándékdoboz gyűjtéséről és azok folyamatos kiosztásáról tudósított, míg a Katolikus Karitász kezdeményezései közül a diósgyőri labdarúgócsapattal szervezett akció, valamint a szentendrei Skanzenben idén első alkalommal felállított gyűjtőpont eredményezett sok megjelenést. Mérsékeltebb médiaérdeklődés övezte a Magyar Vöröskereszt rekordmennyiséget eredményező élelmiszergyűjtését, illetve Adomány Expresszét; a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Adni öröm! elnevezésű kampányát, valamint a Magyar Élelmiszerbank Egyesület nagyáruházakkal közösen rendezett, a tavalyinál szintén jóval eredményesebb élelmiszergyűjtését – írja a Médianéző elemzésében.

Módszertani összefoglaló

A 2013. november 1. és december 17. közötti időszakban vizsgáltuk a magyar nyelvű online hírportálokat, rádiós és televízió csatornákat, valamint az országos és regionális terjesztésű újságokat. A mintába azon cikkek kerültek, melyek megemlítették valamely karácsonyi adománygyűjtő akciót.

Forrás: Médianéző – Médiaelemzés