Mindent tarolt 2012-ben a Facebook a kkv-k körében

Mindent tarolt 2012-ben a Facebook a kkv-k körében. Ez derül ki a Marketing112 és a Marketingesek Lapja legfrissebb felméréséből, amelynek keretén belül 2100 kis- és középvállalkozást, illetve azok vezetőit, továbbá egyéni vállalkozót, marketing döntéshozót kérdeztek meg a vállalkozásuk 2012-es évi marketingjéről, konkrét tevékenységéről és azok eredményeiről.

 

 

 

 

 

Változatlanul a cégvezetők a marketingesek a kis- és középvállalkozási szektorban

A nem reprezentatív felmérés szerint a megkérdezett vállalkozások 74%-ánál még mindig a cégvezető foglalkozik a marketinggel.

2012-ben a vállalkozások marketingjének három fő iránya volt:

  • Új piacok felkutatása (50%),
  • új termék fejlesztése (49%) és
  • meglévő ügyfelekkel való foglalkozás (39%).
  • Ezt folytatva az idei évet is elsősorban az új, lehetséges piacok felkutatására szánják a kis- és középvállalkozások (71%).

 

A Facebook és az e-mail a sláger a kis- és középvállalkozások körében

Döbbenetes mértékben erősítette meg pozicióját, a kis- és középvállalkozások online marketing eszköztárában a Facebook. A megkérdezettek 70%-a nyilatkozott úgy, hogy 2012-ben üzleti célokra is használta a világ legnagyobb közösségi hálózatát, amelynek a lakosság közötti penetrációja ma már majdnem eléri a 43%-ot.
Pozitív fejlemény, hogy a korábbi évekkel ellentétben, 2012-ben már több vállalkozás vallotta, hogy 15% felett költ a bevételéből marketingre. Ezzel egyetemben egy szakadék látszik kialakulni, mivel azok száma is nőtt, akik a bevételük csupán 5%-át tudják marketingre fordítani. Tehát kialakulóban az a helyzet, hogy vagy nagyon keveset tud egy kkv költeni vagy pedig egyre többet. A

Marketing112 és a Marketingesek Lapja közös felmérése alapján a megkérdezett cégvezetők és döntéshozók ma már nem a hazai „guruktól” tanulnak (63%) a legtöbbet, hanem autodidakta módon könyvekből (75%) sajátítják el a számukra szükséges marketing ismereteket – bár ez a különbség még nem számottevő.

Összességében, a korábbi évekhez viszonyítva a vállalkozások negatívabban nyilatkoztak az idei évi marketingjük eredményeiről. Saját honlapjukkal továbbra sincsenek megelégedve, és a vállalkozások harmada piackutatás nélkül reméli az eredményeket.

 

„A magyar kis- és középvállalkozások divatszerűen kezdték el üzleti célokra használni a Facebookot, de ez önmagában a cég hatékonyságára nézve nagy veszélyekkel is jár. Mondjuk ki: a Facebook könnyen függőséget okoz és hamar azon kapjuk magunkat, hogy órákon keresztül csak „lájkolgatunk”, „kommentelgetünk,” amelynek még indirekt hatása sincs a cég fenntarthatóságára, eredményességére. A Facebook egy rendkívül jó public relations felület, ahol közösségeket állíthatunk a saját márkánk mellé – bár ennek fordítottja is bekövetkezhet. Bár a következő 2 évben a reklámköltési torta 50-60%-át is elviheti a Facebook és a Google, a jövő mindenképpen az, hogy a Facebook céges népszerűsége csökkeni fog, maradnak a hirdetések és az lesz kifizetődő, ha a vállalkozások a nem-applikáción keresztüli megosztásokból származó vírusmarketing mellett kizárólag az e-mail címek jogszerű gyűjtésére törekednek és más csatornákon is megszólítják a célközönséget” – egészítette ki a kutatás eredményét Miklovicz Norbert, a Marketing112 kkv-marketingszakértője.

Forrás: Marketing112 sajtóközlemény