Nem divat a netes szállásfoglalás

Az online szállásfoglalás egyelőre kevésbé bevett szokásnak számít hazánkban, ugyanis a magyar internetezők 46 százalékára nem jellemző, hogy a világhálón foglalná le a szálláshelyét, míg 22 százalékuk mindig él ezzel a lehetőséggel ‒ derült ki a Kutatópont reprezentatív online közvélemény-kutatásából, amelyet az internetezők körében végzett májusban.

 

A piac- és közvélemény-kutató cég felmérése szerint a magyar internetezők csupán fele tervez idén nyaralást, többségük az országhatáron belül (31 százalék). Úgy tűnik, hogy utazásra leginkább a diplomások költenének, ugyanis 70 százalékuk tervez valamilyen vakációt, ráadásul minden ötödik diplomás internetező belföldre és külföldre is utazik idén.
A Kutatópont reprezentatív kutatásából az is kiderült, hogy az online információgyűjtés – szemben a szállásfoglalással – sokkal elterjedtebb az internetezők körében, mind a szállással, mind pedig az úti céllal kapcsolatban. A gyakori internetezők 60 százaléka minden alkalommal utánanéz a világhálón a lehetséges szállásoknak, valamint a kétharmaduk az úti céllal kapcsolatos információk beszerzésére is használja a webet.

A legtudatosabbnak a fiatalok és a diplomások számítanak, ugyanis a 18-29 évesek 77 százaléka, míg a diplomások 86 százaléka nem indulna el nyaralni anélkül, hogy ne tájékozódna az interneten az úti céllal kapcsolatban.

Az internetezők felére jellemző, hogy szeretik egyénileg megszervezni a nyaralásaikat, minden második válaszadó felelt így (közülük is felülreprezentáltak a diplomások), míg minden ötödik megkérdezett inkább valaki másra bízza az utazás megszervezését. A kutatásból az is kiderült, hogy a nyaralásokat szívesebben töltik szűk családi körben (60 százalék),  azonban a fiatalok (18-29 évesek) ötöde szívesen üdül nagyobb baráti társasággal.

A kutatók az online megvásárolható kuponokról is érdeklődtek az 1000 válaszadónál; megállapításuk szerint a gyakori internetezők közül csupán minden tízedik vásárolt valaha kedvezményes kupont az utazásához az interneten (diplomások közül minden ötödik), míg szintén minden tizedik válaszadó még nem is hallott erről a lehetőségről. Azok közül, akik idén terveznek nyaralást (akár belföldön, akár külföldön), 20 százalékuk szándékozik ilyen jellegű kedvezményt igénybe venni az utazásához.

A nyaralási kupont vásárlókról elmondható, hogy jellemzően 40 év alattiak (65 százalék), felsőfokú végzettséggel rendelkeznek (43 százalék) és Budapesten élnek (34 százalék). 
Mindössze az internetezők 6 százaléka vásárolt már valamilyen belföldi kulturális, zenei vagy gasztronómiai fesztiválra internetes kupont, amit erősen meghatároz a válaszadók lakóhelye is. A budapestiek 13 százaléka vett már ilyen jellegű kupont és mindössze 6 százalékuk nem hallott róla, míg a városban élők csupán 4 százaléka élt ilyen kedvezménnyel, 14 százalékuk pedig nem is értesült erről a lehetőségről.

A kutatás 2013. május 13-22. között készült 1000 fő online megkérdezésével (CAWI – Computer Assisted Web Interviewing). A kutatás a 18 és 69 év közötti, hetente többször internetező lakosságra életkor, nem, iskolai végzettség, településtípus és internetezési szokások szerint reprezentatív. Az adatfelvétel többszörösen rétegzett mintavételen alapul, és Magyarország legnagyobb piackutatási paneljére épül.
A Kutatópont 2010 tavaszán kezdte meg működését önálló piackutató cégként. Tevékenységi területe piackutatások, véleménykutatások teljes körű szervezése és lebonyolítása, speciális szakterülete a társadalom-, azon belül pedig az ifjúságkutatás. A Kutatópont a Piackutatók Magyarországi Szövetségének tagja.

Forrás: Kutatópont sajtóközlemény.