A CCO Magazin szerkesztőségében olvastunk egy érdekes írást, amely a Marketing 112 online szaklapban jelent meg. Lapszemle rovatunkban most felidézzük a Növekedni vagy meghalni? című cikket.
Növekedni vagy meghalni?
Köszönhetően a technológiának és a világhálónak, ma már lehetséges, hogy külföldi egyetem kurzusát végezzük el. Így vagyok most én is. Egy szuper kezdeményezés jóvoltából a University of Virgina “hallgatója” lettem. Éppen a vállalkozások növekedéséről hallgatok egy kurzust, megosztom pár gondolatomat.
Megosztom, mert nagyon igazak a hallottak a hazai kis- és középvállalati szektorra is. A legutóbbi előadáson szó esett a növekedés mítoszairól, erről szeretnék én is beszélni.
Mítosz #1 : Minden növekedés jó
A növekedés nem mindig jó. Pontosabban jó, és ez a cél, de a növekedéssel egy sor újabb feladat is ránk hárul. Ahogy fejlődik a vállalkozásunk, úgy kell nekünk is vele együtt fejlődni. Ha nem készül fel a növekedésre a vállalkozás, a menedzsment, akkor az a növekedés nem (lesz) jó, és bukás lesz a vége. Ezt igazolja az is, hogy példa jelleggel, már külön konferencia van az elbukott startupoknak.
Mítosz #2 : A nagyobb növekedés jobb
A nagyobb növekedés, nagyobb költségeket, nagyobb létszámot, nagyobb operatív ügyeket, leterhelést, nagyobb bürokráciát hoz magával. A nagyobb növekedés csak akkor jó, ha a menedzsment is tudja tartani a nagyobb lépésekkel járó kihívásokat. Inkább fejlődjön a vállalkozás kicsiben, lépésről – lépésre tudatosan, időt hagyva arra, hogy megtervezzük a vállalkozásunk magasabb szintű működését.
Mítosz #3 : Az üzleteknek növekedniük kell, különben meghalnak
Ez így nem igaz. Nem a növekedésen van a hangsúly, hanem a fejlődésen. Így inkább úgy használatos, hogy a cégek vagy fejlődnek vagy meghalnak. Stagnáló cég nincsen. Vagy felfelé fejlődik vagy lefelé, annak a vége pedig bukás. Mert hát tegyük fel, hogy egy cég stagnál. Stagnálni legfeljebb bevételeiben tud és mérőszámaiban (pl. látogatottság, megrendelések száma), de ez mellett a konkurencia fejlődik: mi pedig ekkor már nem fejlődünk, hanem piacot vesztünk, lefelé haladunk a trendben.
Forrás: Marketing 112 / Miklovicz Norbert