Nonprofit átverés… avagy lejáratás magyar módra

A szervezetek társadalmi felelősségvállalása téma egyre divatosabb hazánkban. Napjainkban a civil-, nonprofit szervezetek 1 %-os kommunikációs kampányainak idejét éljük. Naponta számtalan szervezet felhívását látjuk, halljuk olvassuk e témában. Szerkesztőségünk most ennek egy árnyoldalával, a civil szervezetek lejáratásának szándékával terjedő “virusmarketinggel” foglalkozik.

 

Az interneten e-mailben ezen a héten, (2011. hetedik hetét írjuk) vírusszerűen terjed egy, „Adjon az Isten!” címzésű „VÉRLÁZÍTÓ, ahogyan visszaélnek az emberi bizalommal, a segítő szándékkal !!!!!!!!” tárggyal közzétett „hír”, egy úgy nevezett kör-email .  A hír és így az e-mail alapját részben egy 2011. január 30.-i keltezésű blogbejegyzés, (magokvagyunk) valamint egy másik, korábban, az internet tanúsága szerint 2008-ban, az ECHO TV-ben készült tudósítás képezi.

Aki nem vette volna észre 2011. február közepét írjuk, s így az 1%-os kommunikációs kampányok időszakát éljük. Ezért ez a levél arra szólít fel, hogy kinek NE adjuk adónk 1 %-át.
Az említett e-mail szövege felhívja a figyelmet a youtube-ra feltett tv-riportra, amelynek címe: „Nonprofit átverés”

Idézet a levél és a riport szövegéből: “Számos alapítvány mögött valójában nem más, mint egy direkt marketing cég áll, amely “nonprofit direkt marketing” címen bezsebeli a pénzek 90, egyes esetekben 95%-át. Ez a külföldi tulajdonú cég a SAZ Dialog Agentur Kft., melyről az Echo TV a közelmúltban forgatott egy leleplező filmet.

A levél és a riportfilm rafináltan egy leleplezésbe „csomagolja” be a valójában nem is burkolt üzenetét. Az üzenet így hangzik: csalóknak ne adj! Ha ez így igaz lenne, semmi kifogást nem lehetne a dolog ellen találni. Valóban, aki átver, annak ne adjunk. DE! Átvernek valójában?
A levél írói és terjesztői igen!
Ugyanis, ha egy kicsit részletesebben megnézzük az üzenetet és a hátterét, akkor kiderül: itt nem a csalókról van szó, hanem: Zsidóknak NE adj!
Az üzenet szövege eredetileg a Kurucinfóról, valamint a Network hálózat több oldaláról, legfőképpen a netpolgar, illetve a lopasesatveres oldalakról származik. A szöveg kis eltérésekkel azonos, minden, az ehhez a hálózathoz tartozó oldalon.

A hír eredeti – 2008. április 18.-án megjelent – szövegének fejlécéből kiderül a valódi szándék, ugyanis a felcím: „Zsidóbűnözés  Izraelita kézbe kerül a jótékonysági adományok 95%-a”
A hír szerint, idézet következik: „A jótékonysági adománygyűjtési marketing hagyományosan zsidó szakma.”

Az Adjon Isten címzésű, és a most az interneten keringő e-mail így kezdődik (meghagyva a helyesírási hibákat):
„Ezt a felhivó videót azért küldöm tovább,mert mélységesen felháboritott,ugyanis mi is-azaz a családom-támogatjuk rendszeresen ……….” és itt számos, Magyarországon jól és elismert civil-, nonprofit szervezet megnevezése következik. Ezeknek a szervezeteknek a nevét nem kívánjuk leírni, mert ezeket a szervezeteket egy ilyen szándékosan lejárató és uszító levéllel összefüggésben nem szeretnénk a nyilvánosság előtt negatív összefüggésbe hozni.

Azonban a történet szerkesztőségünket nem hagyta nyugodni, s megkerestük az egyik, a felsoroltak közül legnagyobb szervezetet, s kerek perec feltettük a kérdést, hogy mi az igazság. Ennek a szervezetnek a nevét – engedélyükkel – a történet hitelessége okán megnevezzük.

Tehát, szerkesztőségünk megkereste a Gyermekrák Alapítvány elnökét, aki válaszul két levelet adott át, amely bizonyítja, hogy az említett e-mail és a riport udvariasan megfogalmazva: valótlanságot állít. Az első levelet az Alapítvány elnöke írta az egyik előbb említett portál szerkesztőjének, amelyben kérte az Alapítvány nevének eltávolítását az oldal hazugságai közül. Idézet a levélből:

„Soha nem gyűjtöttünk és a jövőben sem fogunk adományt gyűjteni DM levelekkel, nincsenek adománygyűjtéssel megbízott munkatársaink, akik közterületeken állítanának meg embereket, és  nem árulunk képeslapokat, továbbá nem zaklatunk otthonukban sem személyesen, sem telefonon senkit.

Az adománygyűjtésnek ezen módjai nem követhetők, véleményünk szerint visszaélésre adnak lehetőséget, éppen ezért nem élünk velük.

A Gyermekrák Alapítvány soha és semmiféle kapcsolatban nem állt és nem áll a SAZ Kft.-vel!

Marketingtevékenységünket, szja 1%-os kampányunkat külső segítség igénybevétele nélkül önerőből oldjuk meg. A fent említett SAZ Kft.-hez semmi közünk!

A bejegyzés a potenciális adományozók számára egyértelműen azt sugallja, hogy ne adományozzanak a Gyermekrák Alapítvány számára, ami túl azon, hogy súlyosan sérti Alapítványunk jó hírnevét, jelentős anyagi károkat is okoz kiemelkedően közhasznú szervezetünknek.

Kérem, hogy a bejegyzésről a Gyermekrák Alapítvány nevet haladéktalanul törölni szíveskedjenek!”

S íme két mondat a portál szerkesztőjének válaszából:
“Köszönöm, hogy jelezte észrevételét, és amennyiben jogtalan a cikk, elnézését kérjük!

Kérésére eltávolítottuk a káros tartalmat a bejegyzésből!

Szerkesztőségünk leellenőrizte, a nevezett portál szerkesztője valóban törölte az Alapítvány nevét az inkriminált blogbejegyzésből.

S, ha tovább nyomozunk az ügyben, akkor az is kiderül, hogy zsidózáson kívül, egyértelműen lejáratási akcióról van szó: Idézet a network egyik cikkéből: “A SAZ Dialog Agentur Kft. a Civilkomp Alapítvány által évente megszervezett civilkurzus főtámogatója.”
Aki nem tudná, a Civilkomp Alapítvány az a civil szervezet, amelyik évek óta a civil és nonprofit szervezetek megbecsülésével szervezi a hazai civil-, nonprofit szervezetek oktatását, képzését és konferenciáit.

Szerkesztőségünk korábban a Civilkomp Konferencia kapcsán, melynek Médiatámogatója volt, már ismerte az említett cég vezetőjét, mint a konferencia támogatóját. Korrekt partnerként ismertük meg. Ezek után természetesnek éreztük, hogy hallgattassék meg a másik fél is. Ily módon e-mailben fordultunk a cikkben megjelölt – lezsidózott – direkt marketing cég vezetőjéhez, akit megkérdeztünk a kör-email, illetve az annak alapjául szolgáló blogbejegyzések, cikkek és tv-riport igazságtartalmáról.

Az említett cég vezetője készséggel állt szerkesztőségünk rendelkezésére és válaszolt feltett kérdéseinkre, megcáfolta az ott leírtakat. A cég vezetője az ügy kiindulópontját, alapját firtató kérdésünkre így fogalmazta meg válaszát: Egy volt munkatársunk személyes bosszújaként indult. Számunkra rendkívül fontos, hogy kiderüljön az igazság. A lejárató levélben közöltek még kicsit sincsenek köszönőviszonyban a valósággal. Az egésznek a célja a SAZ lejáratása, amelyhez eszközként próbálnak felhasználni tisztességes civilszervezeteket. Szeretném megerősíteni a lejáratás tényét, egyben cáfolni szeretném az e-mailben, illetve a cikkekben leírtak igazságtartalmát, és kész vagyok feltárni az okokat és készen állok az igazság részletes ismertetésére.”

Természetesen rákérdeztünk a cég vezetőjénél, hogy mi az igazság a Gyermekrák Alapítvány ügyében, hiszen cikkünkben ezt a szervezetet emeltük ki
a többi említett civil-, nonprofit szervezet közül. Erre a következőt választ kaptuk:  “A Gyermekrák Alapítványról annyit, hogy valóban nem álltunk velük soha semmilyen kapcsolatban, tehát ez valószínűleg tudatos, de valóban teljességgel hamis és rossz szándékú állítás.”

A cég vezetőjétől nemcsak a konkrét e-mailre kérdeztünk rá, hanem kíváncsiak voltunk véleményére az adománygyűjtésnek a marketing különböző eszközeit felhasználó formáiról is. Idézünk a válaszlevélből: “Nem szeretném, ha ezt a fajta adománygyűjtést presztízsveszteség érné, mert bárhol a világban ez az egyik legjobban működő formája. Az is fontos, hogy megvédjük a többi érintettet is, akik velünk együtt mind egy szálig tisztességes szervezetek!”

Szerkesztőségünk ezúton ajánlja fel az ügy minden érintett szereplőjének, hogy lapunkban kifejtheti véleményét úgy a konkrét ügy kapcsán, mint az adománygyűjtés különböző, általa hasznosnak ítélt formájáról.

 

A történetnek több tanulsága is van:

Az egyik tanulság az, hogy hazánkban lévén, hogy nem büntetendő cselekmény a gyűlöletkeltés, a gyűlöletbeszéd ellen nincsen törvényünk, ezért lehetséges büntetlenül uszítani, besározni, indok nélkül, vagy kitalált, valótlan indokokkal megszégyeníteni, lejáratni másokat.

Van egy másik kommunikációs tanulság is, sokan úgy továbbítanak e-maileket, hogy nem gondolják végig, hogy mit is olvasnak, avagy mit terjesztenek. Pedig jó lenne, ha ezek az emberek gondolkodnának, azaz Tamáskodnának, kételkednének, gyanakodnának, nem vennék egyértelműen készpénznek azt, amit így az interneten e-mailben kapnak, Valójában az is érdekes, azt is figyelembe kell(ene) venni, hogy ki mondja, nemcsak az, hogy mit mond.

Nos, ennyit egy civileket lejárató akcióról.

 

A CCO Magazin Szerkesztősége nevében

Barát Tamás

Főszerkesztő