Összefogás a környezetvédelemért vezető amerikai vállalatok főszereplésével

A szervezetek társadalmi felelősségvállalása (CSR) új, jó példája: a Ford, a Coca-Cola, a Heinz, a NIKE és a Procter & Gamble bejelentette, hogy részvételükkel megalakult a Növényi Alapú PET Technológiai Szövetség (PTC).

A stratégiai munkacsoport célkitűzése, hogy felgyorsítsa a 100 százalékban növényi alapú PET anyagok fejlesztését és alkalmazását a tagvállalatok termékkínálatában. A PET (más néven polietilén-tereftalát) egy tartós és könnyű műanyag, amit a fent említett vállalatok mindegyike számos formában használ, többek közt műanyag palackok, ruhák és cipők, valamint autóipari kárpitanyagok gyártásához.

Az együttműködés a Coca-Cola PlantBottle elnevezésű csomagolástechnológiájának sikerére épül: a részben növényi alapanyagokból készült palackok jóval alacsonyabb környezeti terhelést jelentenek, mint a hagyományos PET műanyag palackok. Nemrégiben a Heinz átvette a licencet a Coca-Colától, s e technológiával gyártja az USA-ban és Kanadában forgalmazott Heinz-ketchupok flakonjait.

A vállalatok közti együttműködés célja, hogy erőiket egyesítve új technológiákat dolgozzanak ki, amelyek révén a jelenleg részben növényi anyagokból készülő termékeket idővel teljes egészében növényi alapanyagú termékek válthatják fel. Az alapító vállalatok kutatás-fejlesztési tevékenységének felerősítésével a PTC számos más iparágra is pozitív hatást gyakorol.

A PTC tagjai nemcsak azt vállalták, hogy megalkotják a teljes egészében növényi alapanyagokból készülő PET műanyagot, hanem azt is, hogy kidolgozzák az ezzel kapcsolatos gyártási eljárásokat és szabványokat is, beleértve az anyag életciklus-elemzését és egységes terminológiáját.

„Az olaj és a többi fosszilis üzemanyag jelentős hatást gyakorol bolygónk biodiverzitására, klímájára és biológiai rendszereire.” – magyarázza Erin Simon, a Természetvédelmi Világszövetség (WWF) csomagolástechnikáért felelős programvezetője. „Természeti erőforrásaink fenntartható kezelése és a fosszilis üzemanyagok kiváltása mind az ipar, mind pedig a társadalom számára alapvető fontosságú. Éppen ezért reményt keltő dolog azt látni, hogy e nagyvállalatok az olaj-alapú műanyagok visszaszorításán munkálkodnak. Bízunk benne, hogy példájukat más cégek is követik majd.”

E piacvezető márkák kötelezettséget vállaltak arra, hogy jelentős támogatást nyújtanak a kutatásokhoz, felgyorsítva a technológiai fejlesztéseket, amelyek révén megszülethet egy piacképes, fenntartható forrásból származó, 100 százalékban növényi alapanyagokból készített műanyag, s ennek révén tovább csökkenhet a fosszilis alapanyagok felhasználása.

A PTC tagvállalatai örömmel készülnek a munkára a közös cél, a teljes egészében növényi származékokból készülő anyagok alkalmazása érdekében. Az öt amerikai nagyvállalat közül a Ford egyetlen autógyártóként eddig is számos kutatást végzett ezen a területen, például a ’folyékony fa’ kifejlesztésén, és hosszú ideje nagy hangsúlyt helyez – termékeinek teljes életciklusa alatt, a tervezéstől a gyártási folyamatokon keresztül a késztermékig – a megújuló erőforrások, alapanyagok, illetve újrahasznosított anyagok felhasználására, hogy mindinkább csökkentse ökológiai lábnyomát, ezért bízik abban, hogy eddigi tapasztalatai nagy hasznára lesznek partnervállalatainak az együttműködés során.

Forrás: Napimagazin.hu