A Facebook még 2012-ben – az egymilliárdodik felhasználó megünneplésére – bemutatott egy reklámfilmet, amely a közelmúltban megjelent reklámfilmkritika szerint nem méltó a Facebookhoz. A reklám a következő mondattal kezdődik: „A széken bárki ülhet, és ha a szék elég nagy, le lehet ülni együtt, és vicceket mondani, történeteket mesélni, vagy egyszerűen hallgatni. A székek az emberekért vannak, és ezért a székek olyanok, mint a Facebook”.
A kezdőmondatot követően a mindennapokban használt eszközök jelennek meg a filmen, amelyek, a reklám szerint valamilyen módon összekötik az embereket. Ilyen például a csengő, a repülő egy footbal stadion vagy egy híd. A film szerint „ezeket az emberek arra használják, hogy együtt legyenek, így megnyíljanak és megosszák egymással ötleteiket, a zenét és minden olyan dolgot, amelyet az emberek megosztanak egymással” Végül pedig az univerzum jelenik meg előttünk amely „Végtelen és sötét. És elgondolkoztat minket arról, hogy egyedül vagyunk-e vagy sem.”
A reklámvideóhoz Mark Zuckerberg, a Facebook atyja közzé tett egy kommentet, amelyben azt magyarázza, hogy: „Mi hisszük, hogy szükség van arra, hogy megnyíljunk és kapcsolatot teremtsünk, ez az, ami emberré tesz minket, ez az, ami összehoz minket. Ez az, ami értelmet ad az életüknek. A Facebook nem az első dolog, amit az emberek azért alkottak, hogy segítsen nekünk kapcsolatot teremteni” A filmkritikusai szerint ez az üzemet nem igazán “jött át”.
A reklámvideóval kapcsolatban a kritikusok legfőbb problémája, hogy a reklámfilmnek nincs egy összefüggő története, csupán a szebbnél szebb képekkel és jelenetekkel varázsol el minket, ami bizonyára igán drága mulatság volt, és a rendező Babel láthatóan több országban forgatta őket. A hirdetést már sokan parodizálták és nevetségessé tették, az erőltetett története miatt, amelynek középpontjában, azaz üzenet áll, hogy a székek olyanok, mint a Facebook.
Ráadásul még egy olyan oldal is megjelent ahol véletlenül kiválasztott szavakból az oldal maga generál Facebook hirdetéseket. Így bármilyen hirdetést létre lehet, hozni. A honlap címe magyarul valahogy így hangzana: „olyanmintafacebook pont com”.
Az irónia az, hogy egy ilyen társadalmilag elismert márka, mint a Facebook, egy ilyen – kritikusai szerint gyenge – reklámot képes létrehozni. Sok cég túl komolyan veszi magát, különösen az érzelmekre irányuló hirdetések kapcsán. A Facebook reklámfilmje egy emlékeztető a marketingesek számára, ahogyan a film kritikusai fogalmazzák: “ne legyenek annyira eltelve maguktól”.
Azonban nem csak a Facebook, hanem a Google is hasonló problémákkal néz szembe. Az ő esetükben is arra volt szükség, hogy a technológiát párosítva az érzésekkel, bemutassa, hogy hogyan alakítja át a felhasználó életét az, ha használják az általuk készített közösségi oldalt.
Forrás: Digitaltrends / BGR Media
CCO Info / Révész Andrea