Új közösségi oldal, avagy egy új üzleti modell

Egy, még Amerikában is újdonságnak számitó, az interneten működő üzleti modell magyarországi beindulásáról szeretnénk beszámolni olvasóinknak. Az USA-ban, ahol kitalálták ezt az üzleti modellt, többnyire a Crowd funding, esetleg crowd financing, vagy crowd sourced capital elnevezéssel illetik, amit leginkáb közösségi finanszirozásnak fordithatunk magyarra.

Szerkesztőségünk egyik munkatársa a hazánkban most induló modellre a Facebook-on talált rá. Az üzleti modellnek érdekesek a kommunikációs, a marketing és a public relations vonatkozásai is. Egy biztos, az üzleti modell legfontosabb kulcsszavai: innováció, kétirányú kommunikáció, üzlet.

 

Kreatív ötleteket és kultúrát támogat egy új magyar közösségi oldal

Egy amerikai modell továbbfejlesztésével művészek, feltalálók, innovátorok, fejlesztők és kutatók projektjeit támogatja a legújabb hazai közösségi oldal az Indulj.be.

A közösségi finanszírozás – crowdfunding – a legfiatalabb internetes jelenség, amely egyre nagyobb szerepet kap a kreatív ötletek és művészi projektek megvalósításában világszerte. 2009 óta annyira divatos lett ez a modell, hogy számos vállalkozás, kezdő vállalkozó és művész lát elindulási, bemutatkozási, befutási lehetőséget a közösségi projekt oldalakban.

A tervezett könyvek, rajz és dokumentumfilmek, koncenterek, találmányok, és startup vállalkozások bemutatkozásai, projektvázlatai alapján a felhasználók eldönthetik, hogy támogatják-e az ötletgazdákat. A közösségi oldalakon meghirdetett projektek sikere az ismerősök aktivitásán múlik, egy jó ötlet már néhány száz támogatóval is komoly sikert érhet el.

Az amerikai Kickstarter sikeres működési modelljét gondolták újra az Indulj.be fejlesztői: a világszerte megszokott pénzgyűjtés helyett a kreatív ötletek megvalósítására koncentrálnak a most elindított szolgáltatásukban.

A működési elv lényege itt is a közösség erejében rejlik, de az új modell akár a gazdaságot is élénkítheti a válság közepén is. Az ismerősök alkotta közösség ereje az előértékesítés módszerével összevonva egy, új szemléletű, kreatív értékesítői rendszert alkot, amely lehetőséget ad arra, hogy az ötletek megvalósuljanak.

Az Indulj.be segítségével bárki kiadhatja a könyvét, lemezét, de ugyanígy lehetővé teszi egy festőművész eszközeinek beszerzését, egy új online szolgáltatás beindítását, egy mobil alkalmazás kifejlesztését vagy éppen egy új szuperkütyü prototípusának legyártását. – összegzi a szolgáltatás lényegét Moldován Csaba ötletgazda. Hetente több projekt jelentkezését várjuk, hiszen hatalmas igény mutatkozik a hiánypótló szolgáltatásra.

Az oldal tervezői a magyar viszonyok között évi 150-200 projekttel számolnak, de felkészültek arra is, ha ennek a többszörösét kellene átfuttatniuk rendszerükön. A most elindított oldal mintájaként tekinthető Kickstarter viszonyításként 10.000 projektet valósított meg az elmúlt három évben. 

Az Indulj.be az új ötleteket leginkább a Facebookon hamarosan beinduló ötletpályázattól várja. A hétfőtől futó bétaverzió most elindított projektjei között már találhatunk több érdekességet, például egy mobil alkalmazást, az Őstermelő 2.0-át, amely a lokális vásárlási lehetőségeket adaptálja okosmobilra. Az induló művészeti projekt pedig – egy mesekönyv kiadását – tűzte célul, az Ercsi Mese-könyv szerzője, Koncz Erika, régi álmát szeretné megvalósítani a közösségi projekt segítségével.

Az egyedi lehetőségeket kínáló oldal elindulásával itthon is sikeres lehet a közösségi támogatás rendszere, s számos olyan területeken – sportfinanszírozás, startup vállalkozások, civil szervezetek támogatása – fejtheti ki pozitív hatásait, ahol eddig nem élvezhették egy ilyen rendszer előnyeit.

Amint a modell újabb eredményeiről értesülünk, azokat természetesen megosztjuk olvasóinkkal.

CCO info